Op de telecommarkt kunnen bedrijven niet meer volstaan met het simpelweg aanbieden van nieuwe diensten of producten. Het gaat er vooral om op tijd met het beste product te komen.
Om dit te bewerkstelligen leggen telecombedrijven vaak miljarden neer voor overnames. Dit zegt Ben Verwaayen, vice-president en coo (chief operation officer) bij het Amerikaanse netwerkbedrijf Lucent, op de beurs Telecom 99 in Genève.
Zelfs het bedrag van meer dan 230 miljard gulden dat MCI Worldcom neertelt voor de overname van Sprint verbaast Verwaayen niet. "Deze geldsommen weerspiegelen de enorme belangen op de telecommarkt en de grote concurrentie in de branche. De groei is enorm, dus de bedragen groeien mee."
Acht jaar geleden kondigde Verwaayen tijdens dezelfde Telecombeurs in Genève als KPN-topman het samenwerkingsverband Unisource aan. Inmiddels is dit consortium verleden tijd. "Destijds was Unisource het eerste grensoverschrijdende initiatief. Nu kiezen bedrijven alleen nog voor samenwerkingen als deze snelle besluitvorming mogelijk maken."
Door de overnamegolf ontstaat volgens Verwaayen vooral activiteit aan de boven- en onderkant van de markt. In de top vindt een concentratie plaats van een beperkt aantal wereldwijde bedrijven. Aan de onderkant van de markt ontstaat veel activiteit, omdat er in hoge snelheid startende bedrijven bijkomen. "Er is nog wel ruimte om middelgroot te zijn, maar het is de vraag of deze bedrijven attractief kunnen blijven."
Lucent doet flink mee aan de overnamewoede; het maakt zich als een ware starter op voor de Internet-economie. In de convergerende telecommarkt, waar spraak en data samenkomen op een netwerk, gaat het volgens Verwaayen om het behoud van hetgeen is opgebouwd en het toevoegen van nieuwe waarden. De overname van Ascend begin dit jaar is cruciaal voor Lucents plannen om te veranderen van producent van apparatuur voor telecomnetwerken tot maker van producten voor het Internet-tijdperk. Hoewel Lucent regelmatig acquireert, heeft het volgens Verwaayen geen overnamestrategie. "Wij willen groeien door nieuwe technologieën aan te bieden. Dit kan gebeuren door een vinding van onze Bell Labs, maar ook via een samenwerking of overname", aldus de coo.