Compaq heeft een hybride verkoopmodel geformuleerd waarmee het zowel het traditionele dealerkanaal als de omstreden online-verkoop omarmt. De Emea-tak (Europe, Middle-East and Africa) van de computerfabrikant wil dit nieuwe model in het najaar van 2000 ingevoerd hebben.
Het gecombineerde distributiemodel omvat de volumeverkoop van Compaq. Die categorie IT-producten is voortaan voorzien van een Internet-prijsbeleid, een referentiesysteem voor bestellingen en een nieuw beloningssysteem voor wederverkopers.
De prijzen van de kale producten zijn hetzelfde voor de distributeur en de eindgebruiker die via het web koopt. De wederverkoper dient echter toegevoegde waarde te leveren, waaronder diensten en producten, en rekent daarvoor een eigen vergoeding. Compaq beloont deze ‘extra inzet’ middels het beloningssysteem.
Verder wil de IT-leverancier zijn leveranciers, klanten en partners aan zich koppelen middels een netwerk voor elektronische handel. Dit moet de efficiëntie van de toeleveringsketen verhogen en overtollige voorraden voorkomen. Compaq leed vorig jaar forse verliezen in de PC-markt doordat het bedrijf zelfs alsook zijn distributeurs met producten bleef zitten.