IBM zegt de producten en diensten voor het beheer van klantenrelaties (crm) van zijn voormalige Corepoint-divisie te behouden. Het bedrijf laat wel de merknaam vallen, dit in verband met de uitgebreide overeenkomst met Siebel.
Computable. De middleware van Corepoint, die onder meer telefooncentrales met computersystemen verbindt, blijft in gebruik, zeker in combinatie met de software van Siebel. Dit verklaart Ted Leijen van IBM Software Nederland.
De echte crm-software van Corepoint wordt ook nog gevoerd, maar dan weer onder de oorspronkelijke namen, zoals Software Artistry van dochter Tivoli Systems. "Siebel heeft functionele software die IBM niet heeft en nooit heeft gehad", aldus Leijen. Corepoints Visual Banker zou als enige product wat overlap hebben met software van Siebel.
IBM zette Corepoint in november vorig jaar op als semi-zelfstandige afdeling voor crm-toepassingen. Eenzelfde constructie is al sinds jaar en dag in gebruik voor het overgenomen Tivoli. In juli vorig jaar is Corepoint echter weer teruggetrokken in de wereldwijde software-groep van IBM.
Een woordvoerder verklaarde toentertijd dat het absorberen van Corepoint was ingegeven door de klanten van het bedrijf. Die zouden crm in één compleet pakket voor e-handel willen hebben. Analist Steve Bonadio van onderzoeksbureau Hurwitz Group, uitte een harder oordeel: "Corepoint is gewoon geïmplodeerd. Ik denk niet dat IBM precies weet wat ze nu moeten doen."
Overigens viel Corepoint in enkele landen, waaronder Nederland, altijd al onder IBM’s software-divisie. De voormalige aparte tak was als zelfstandig bedrijf alleen aanwezig in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Japan, China, Korea, Australië en Nieuw-Zeeland.