Internet is een uitstekend medium om vacatures aan te bieden. Uit cijfers van onderzoeksbureau Pro Active blijkt dat de beroepsbevolking goed is vertegenwoordigd onder de Internet-gebruikers.
De meerderheid is tussen de 25 en 54 jaar oud en tweederde heeft een opleiding op hbo- of universitair niveau. Ruim de helft heeft meer dan vijf jaar werkervaring. De meerderheid van de ondervraagden zoekt een baan. Ook surfen steeds meer vrouwen op Internet; inmiddels is bijna 25 procent van de gebruikers vrouw.
Pro Active voerde het onderzoekInternet en arbeidsmarkt in maart uit. De dagbladen blijven de belangrijkste bron voor oriëntatie op de arbeidsmarkt. Toch betrekt al tweederde van de ondervraagden Internet bij hun zoektocht. Steeds meer vacatures op Internet vallen buiten de automatiseringsbranche; er zijn ook functies in marketing, verkoop, communicatie en administratie.
Ruim 60 procent van de respondenten noemt Internet een betrouwbaar kanaal voor oriëntatie op een baan. De meerderheid van de ondervraagden die ervaring hebben met werk zoeken via Internet is positief over dit medium. Snelheid van communicatie met de werkgever en de actualiteit van het vacature-aanbod zijn de belangrijkste argumenten voor gebruik van het wereldwijde web. De waardering voor het voeren van sollicitatiegesprekken en het afnemen van psychologische tests via Internet is niet groot.
De ondervraagden noemen ontoereikendheid van het aanbod de voornaamste reden om niet via Internet te zoeken. Ook sturen veel gebruikers hun persoonlijke gegevens liever niet over het netwerk. Het onderzoek geeft verder aan dat Nederlanders niet willen betalen voor een selectie van passende vacatures. Ze hebben wel oren naar eenno cure no pay-systeem, waarbij de gebruiker pas betaalt als hij een baan heeft gevonden.