Softwareleverancier Baan heeft een contract ter waarde van tientallen miljoenen dollars van het bedrijf Allied Signal verspeeld omdat deze twijfelde aan de intenties van de softwareleverancier.
The Wallstreet Journal gisteren dat zijn organisatie de voorkeur had voor de software van Baan. Scott raakte bezorgd op het moment dat Jan Baan eenfixed price overeenkomst voorstelde, zonder op de hoogte zijn van de omvang en de complexiteit van de installatie. Baan had een vooraanstaande nieuwe klant hard nodig om zijn beurskoers op te vijzelen, zo verklaarde Jan Baan zijn ongebruikelijke aanbod aan Allied Signal. Scott en zijn collega’s waren vervolgens bang dat Baan meer geïnteresseerd was in het profileren van zijn eigen organisatie dan in software voor en dienstverlening aan Allied Signal. Het bedrijf koos vervolgens voor Baans aartsrivaal SAP.
Dit geval staat niet op zichzelf. Niet dat Baan om dit soort beursgerelateerde redenen grote orders verliest, maar het bedrijf verliest wel zijn grip op de bovenkant van de markt. Volgens het onderzoeksbureau AMR daalde het aandeel Baan-klanten met een omzet van meer dan één miljard dollar vorig jaar scherp van 5 naar 3 procent. Naast de order bij Allied Signal verloor Baan een opdracht bij de grootste divisie van Lockheed Martin aan SAP.
Marketingverantwoordelijke Lorenzo Martinelli reageerde in eerste instantie laconiek op de kwestie rond Allied Signal in voornoemde krant: "De naam Allied Signal ligt goed in de markt. Analisten houden van zulke grote namen." Later verklaarde Martinelli echter dat niemand zich de uitspraken van Jan Baan precies kan herinneren. "Het is niet gewoon bij Baan om een relatie te leggen tussen kansen op een nieuwe order en de aandelenkoers", voegde hij daar diplomatiek aan toe.