General Magic lanceert eind juli zijn langverwachte assistentsoftware voor data- en spraaknetwerken, voorheen bekend als Serengeti, nu onder de naam Portico. Het bedrijf zet hiermee zijn gang voort naar de markt voor computertelefonie.
Dit product biedt gebruikers de mogelijkheid om te telefoneren, faxen en e-mailen vanaf één apparaat.
Portico doet dit door de diverse netwerplatformen te verbinden via een gebruikersinterface die via telefoons en draadloze elektronica valt te bedienen. Hierdoor kunnen gebruikers al hun databronnen in een centrale locatie opslaan, aldus General Magic. "Dit was nog niet mogelijk, ook niet met integratie op het niveau van de infrastructuur. Zelfs bij geïntegreerde netwerken moet je je afvragen hoe je andere mensen wilt bereiken: per telefoon, fax of e-mail", zegt Linda Hayes, vice-president marketing bij de softwarefabrikant.
General Magic heeft al overeenkomsten gesloten met wederverkopers van telecommunicatie-apparatuur, fabrikanten van palmcomputers en telecombedrijven als Bell Atlantic Mobile, Cellular One en Triton Communications. Deze bedrijven zullen Portico distribueren en verkopen. Prijzen zijn nog niet bekend, maar de producent beweert dat deze virtuele assistent de kosten voor mobiele communicatie zo sterk zal verlagen dat de dienst zelf relatief goedkoop kan zijn.