Managed hosting door True

Uitbesteden valt veelal bitter tegen

 

Drie op de vijf ondernemers die IT-diensten heeft uitbesteed, is daar ronduit ontevreden over. Vooral de kosten en de kwaliteit van de 'outsourcer' stellen teleur. Tot deze negatieve conclusie komt Deloitte Consulting in het CIO Report.

Het bureau onderzoekt elk jaar de trends op IT-gebied en vat deze samen inGlobal survey of chief information executives. Ondervraagd zijn meer dan duizendchief information officers (cio's) in zes vooraanstaande bedrijfstakken in 25 landen verspreid over de hele wereld.
Uitbesteding blijkt vaak niet aan de verwachtingen te voldoen. Met name in de energiesector zijn er vrijwel uitsluitend negatieve ervaringen. Veel organisaties gingen de afgelopen tien jaar uitbesteden, om verlost te zijn van de toenemende technische ingewikkeldheden en om terug te keren naar de kernactiviteiten. Gaandeweg hebben ondernemingen ervaren dat uitbesteding de zaken zelden eenvoudiger maakt. Organisatorisch wordt alles ingewikkelder. Het blijkt moeilijk te zijn greep te houden op de 'outsourcer'. Dit kan alleen als bepaalde kennis in huis blijft. Is die expertise in het kader van uitbesteding net vertrokken, dan moet deze opnieuw worden ingehuurd.
Een bijkomend probleem is dat de resterende staf geneigd is sneller zijn biezen te pakken. De reden hiervoor is niet zonneklaar. Deloitte oppert de mogelijkheid dat de achterblijvers geen vertrouwen meer hebben in de werkgever. Ook kan meespelen dat ze er weinig voor voelen alle problemen alleen op te lossen. De conclusie luidt dat uitbesteden de personeelsproblemen verergert.
Het budget voor werving en training groeit verhoudingsgewijs juist naarmate meer taken worden uitbesteed. Deloitte verklaart dit doordat men bepaalde expertise opnieuw moet inhuren om de tekortkomingen van 'outsourcers' te compenseren.
Deloitte wil niet beweren dat uitbesteding altijd een fiasco is. Met de juiste partner en de juiste functies kan het goed lopen. Overigens blijkt ook uit andere studies kritiek. De OTR Group schetste onlangs de problemen die organisaties ondervinden als ze van uitbesteding willen afkomen.
 

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/222057). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×