"Hyperion moet nieuwe markten aanboren als het jaarlijkse groeicijfers van 30 tot 40 procent wil blijven handhaven."
Europees marketingmanager Stefan Müller-Gissler betoogt dat de op handen zijnde fusie tussen applicatieleverancier Hyperion en toolleverancier Arbor leidt tot een uitbreiding van technologie, verkoopkanalen en partnerovereenkomsten.
Beide bedrijven groeien net zo hard als de markt voor Olap-software (Online Analytical Processing), zo’n 30 tot 40 procent per jaar. Daar wil Hyperion Solutions – de nieuwe naam – een voorsprong op houden. De totale markt heeft in 2001 naar schatting een omvang van 2,6 miljard dollar. Hyperion richt zich met deze fusie steeds meer op niet-financiële markten, al blijft het een financieel specialist.
Hyperion levert de standaardapplicatie (MBA) voor financiële analyse. Arbor levert de Olap-server Essbase en de tools om analyse-applicaties te bouwen. Müller-Gissler: "Voor klantspecifieke analysetoepassingen kies je voor Essbase. Voor snel in gebruik te nemen applicaties kies je voor MBA."
Arbor brengt ondermeer veel partnerovereenkomsten in. IBM, Peoplesoft en i2 Technologies, waarmee Arbor zaken doet, verkopen software in markten waar analysetoepassingen een grote rol gaan spelen. Hyperion heeft zelf al samenwerkingsverbanden met Baan en het voormalige Coda, dat is overgenomen door Baan vanwege zijn financiële software.
"De technische kennis van Arbor over gegevenspakhuizen gecombineerd met onze materiekennis is voor klanten interessant", aldus Müller-Gissler. Aangezien de markt voor analysesoftware nog in de kinderschoenen staat, moet de technologie gekoppeld worden aan bedrijfsproblemen. Hij noemt de analyseproducten van beide bedrijven complementair, zowel op technologisch- als op marketing- en verkoop-gebied. Naast analysesoftware levert Hyperion producten voor financiële consolidatie en voor budgettering en planning.
De Amerikaanse beurswaakhond SEC (Security en Exchange Commission) is al akkoord gegaan met de fusie, die tegen het eind van de zomer definitief gestalte moet krijgen. Details over de nieuwe organisatie, de te volgen strategie en productintegratie worden in september tijdens de gebruikersconferentie in Amsterdam bekend gemaakt.