De Netcenter-site van Netscape biedt sinds vandaag een personificatie-pagina. Gebruikers kunnen daarop een eigen profiel samenstellen. De ‘My Netscape’-pagina biedt mogelijkheden voor informatie-op-maat. Soortgelijke Internet-poortsites bieden dat al lange tijd. Netscape beweert dat het zich onderscheidt door verbeterde technologie.
Gebruikers krijgen bijvoorbeeld na registratie een reeks web-tools, weblets genaamd, waaronder een rekenmachine, een adresboek en een lijst voorgedefinieerde bookmarks. "Het is een andere kijk op het bieden van dergelijke diensten", zegt productmanager Eckart Walther van My Netscape. Curieus genoeg biedt de firma dergelijke software ook al in zijn webpakket Communicator, dat weer een directe verbinding heeft naar de personificatie-pagina. "Het scheppen van diensten die gebaseerd zijn op de wensen van de gebruiker is een manier om waarde te bieden die niet alleen bestaat uit inhoud, maar ook uit applicaties."
Netscape bouwt zijn Netcenter flink uit en wil in september een complete Internet-poort gereed hebben. Analist David Marshak van onderzoeksbureau Patricia Seybold Group meent dat de softwarefirma er niet aan ontkomt om de kant van Internet-gemeenschappen op te gaan. "Ze hebben geen inkomsten uit hun clientsoftware en het is ze niet goed vergaan op het gebied van email-groupware. Netscape bezit wel een grote naamsbekendheid en een veelbezochte website." Marshak waarschuwt dat het bedrijf de traditionele, technische bezoekers van zijn site verlaat met het opzetten van het consumenten-gerichte Netcenter.