IBM’s divisie voor spraakherkenning heeft een overeenkomst gesloten met Applied Language Technologies (Altech) voor het ontwikkelen van spraakgestuurde telefoniesoftware.
Het drie jaar oude Altech is gespecialiseerd in software waarmee mensen via de telefoon een computer kunnen gebruiken. De voorwaarden van de overeenkomst zijn vooralsnog onbekend.
De samenwerking moet producten opleveren voor het bedrijfsleven. Allereerst wijzigen de twee firma’s Altechs Speechworks-tools om ondersteuning te bieden voor IBM’s Viavoice Telephony-technologie en Direct Talk-platform. Die laatstgenoemde twee elementen zijn respectievelijk de serversoftware en hardware die een brug vormen tussen traditionele telecommunicatie-apparatuur en het bedrijf.
De twee partners beweren dat de combinatie van hun technologieën het voor bedrijven mogelijk maakt om eigen spraakgestuurde telefonie-applicaties op maat te maken. Gebruikers kunnen hiermee niet alleen informatie opvragen, maar zelfs complete transacties uitvoeren, zonder dat daarvoor een telefonist of een toets-keuzemenu nodig is. Altech biedt klanten van IBM nu toegang tot zijn professionele diensten op het gebied van advies, applicatie-ontwikkeling en systeemintegratie.