Erp-software ondersteunt tegenwoordig zo’n beetje alle bedrijfskritische processen, zoals verkoop, financiën, voorraadbeheer, productie en klantenservice. De achilleshiel kan de interne IT-infrastructuur zelf zijn. Erp-pakketten beheren die niet. Daarvoor is irp-software (internal resource planning) uitgebracht.
komt van Gartner Group. "Erp-applicaties zijn gericht op zakelijke processen", zegt een Gartner-analist. "Een IT-omgeving besturen is echter ook een zakelijk proces, wat ondersteunende software vereist. Het gaat dan niet om de bestaande storingbewakingssystemen, maar om een integrale aanpak voor het beheer van de gehele infrastructuur." Bij het beheren van IT-processen gaat het er uiteindelijk om de IT-infrastructuur zo in te zetten dat de zakelijke processen verbeteren.
De Amerikaanse softwareleverancier Peregrine System is een voorbeeld van een bedrijf dat zich op irp-software heeft toegelegd. In de jaren tachtig leverde het software-oplossingen en advies voor mainframes. Begin jaren negentig vond een heroriëntatie plaats en bood Peregrine helpdeskdiensten aan voor client/server- en mainframe-omgevingen. Volgens topman Stephen Gardner is deze dienstverlening uitgebreid tot zogeheten infrastructuur-managementsystemen, ofwel irp-software. Peregrine beschikt over twee softwarebundels, Servicecenter (het vroegere helpdesk-pakket) en Assetcenter (beheer van IT-activa). Deze zijn te koppelen met de managementbeheersystemen Tivoli, SMS, HP Openview en CA Unicenter.
"Beheer van interne IT-bronnen is door de opkomst van allerlei communicatiesystemen steeds belangrijker geworden", zegt Gardner. "Er is een bedrijfskritische infrastructuur ontstaan die altijd in de lucht moet zijn." De IT-bedrijfsmiddelen beheren en veranderingen doorvoeren kost organisaties veel. "Het gaat niet alleen om het registreren en oplossen van problemen, maar ook om het invoeren van nieuwe software of systeembrede veranderingen."
De IT-infrastructuur beheren omvat nog veel meer, aldus Gardner. "Service level agreements en andere contractvormen beheren, afspraken met het personeel vastleggen, zicht houden op inhuur, licenties en lease-apparatuur bijhouden, en machineparkbeheer." Gardner bestrijdt dat zijn producten veredelde helpdeskpakketten zijn. "De term ‘helpdesk’ zorgt voor verwarring. Het leidt de aandacht af van andere IT-infrastructuurzaken die ook ondersteund moeten worden. Wat dat betreft vind ik een onderscheid tussen het extern gerichte ‘erp’ en het intern gerichte ‘irp’ duidelijker.