IBM heeft analysesoftware voor datapakhuizen gekocht van Tanning Technology. Het product van deze firma, genaamd I*W Manager, analyseert informatieverzoeken aan een datapakhuis en deelt die in op basis van prioriteiten. Het is niet bekend welk bedrag er gemoeid is met deze aankoop.
De software van Tanning is ontworpen voor bedrijven die grote databanken en datapakhuizen hebben en beheert de informatie-aanvragen en zoektochten. Daarmee vermindert het product het netwerkverkeer en moet het sneller toegang geven tot de gezochte gegevens. "Deze overname stelt ons in staat sneller met een oplossing op de markt te komen waarmee onze klanten hun DB2-omgevingen kunnen beheren", zegt Janet Perna, algemeen directeur databeheer bij IBM.
De markt voor databanken raakt steeds verder verzadigd. Hierdoor zoeken softwareleveranciers naar nieuwe toepassingen en markten voor hun producten. De meeste databankproducenten begeven zich nu op het gebied van datapakhuizen. Eerder deze week legde Informix al 35 miljoen dollar neer voor Red Brick Systems, leverancier van datapakhuissoftware. Analist Wayne Eckerson van het Data Warehouse Institute bestempelt deze overname als "een koopje waarmee Informix zich negen tot twaalf maanden ontwikkelwerk heeft bespaard".