IBM zegt dat de markt voor slanke netwerkcomputers (NC’s) nog springlevend is en ondersteunt die bewering met het afsluiten van twee grote contracten.
De hardwareleverancier meldt achtduizend Network Stations, IBM’s NC-variant, te hebben verkocht aan American General Finance (AGF) en "enkele duizenden" aan voedseldistributeur Sysco Corporation. Deze aantallen vormen slechts een fractie van de totale verkoop aan desktopcomputers, maar tonen wel aan dat het concept van de NC nog niet gestorven is.
De netwerkcomputer werd in september 1995 geïntroduceerd door Oracle-president Larry Ellison als een goedkoop en beheerbaar alternatief voor de PC. Voorstanders hamerden op de hoge totale eigendomskosten (tco) van IT-omgevingen en verwezen naar de NC als oplossing. Zowel applicaties als beheerinstrumenten bevinden zich op krachtige, centrale servers, die voortaan als nagenoeg enige component van de IT-infrastructuur opwaarderingen behoeven.
De voordelen van de NC zijn echter ondergraven door het instorten van de prijzen in de PC-markt, en door de opkomst van meer beheermogelijkheden voor PC’s en netwerken. Hierdoor werd de NC vooral gezien als vervanger voor oude, domme terminals, de ‘green-screens’. Dit is ook het geval bij AGF en Sysco, zo bevestigt IBM.
Volgens onderzoeksbureau IDC zijn er dit jaar ongeveer vijfhonderdduizend NC’s verkocht. Dat is lager dan eerder werd verwacht. IDC voorspelt echter dat in 2002 6,8 miljoen slanke computers worden verkocht, terwijl concurrent Zona Research een markt van dertien miljoen machines voorziet tegen 2003.