Een ‘naviduct’ zal in 2002 de lange wachttijden bij de Krabbersgatsluis bij Enkhuizen oplossen. Dit is een sluiscomplex waaronder een tunnel loopt voor het auto- en fietsverkeer. Om de sluiswachters in een vroeg stadium te betrekken bij het ontwerp, heeft Rijkswaterstaat virtuele realiteit gebruikt.
De Krabbersgatsluis is de drukste doorgang tussen het Markermeer en het IJsselmeer. Vooral in de zomer ontstaan lange wachttijden voor de pleziervaart en flinke files doordat de brug bij de sluis openstaat.
Rijkswaterstaat zoekt de oplossing in het naviduct; een kunstwerk dat nog nooit eerder is gebouwd. Het gehele complex wordt aangestuurd door een nieuw bedienings- en besturingssysteem vanuit een bedieningsgebouw. De totale kosten zijn geraamd op negentig miljoen gulden, waarvan circa 10 procent voor installatie en besturing.
Normaliter laat Rijkswaterstaat een bouwmodel van projecten maken. J.C. van der Werf, ontwerpingenieur van Rijkswaterstaat: "Met technische tekeningen valt het zicht vanuit het nieuwe bedieningsgebouw moeilijk over te brengen." Daarom is via virtuele realiteit het ontwerp van de architect tot leven gebracht. Daarvoor is Rijkswaterstaat naar Sara gegaan. Dit universitair rekencentrum heeft de Cave, een ruimte voor virtuele presentaties die te huur is. Rijkswaterstaat is de eerste commerciële klant. Van der Werf: "Samen met onze architect Zwarts & Jansma leverden wij aan de Cave een versimpeld 3D-ontwerp aan, waarbij de tekeningen in SGI- of Cray-computers werden ingelezen." Die beschikken over een grafisch systeem, de SGI Onyx2 Reality Monster, dat virtuele realiteit mogelijk maakt.
Een belangrijke factor is de betrokkenheid van de uiteindelijke gebruikers. Die weten alles van het proces, maar moeten overschakelen op een geautomatiseerd besturingssysteem. Door virtuele realiteit krijgen ze een beeld van de plannen en raken ze hun computervrees kwijt.