"In de IT-branche zijn relatief weinig migranten werkzaam. Toch telt deze bevolkingsgroep genoeg gekwalificeerde kandidaten. IT-bedrijven zouden zich daarom eens moeten buigen over de vraag hoe zij migranten kunnen gaan werven en selecteren", aldus Suzanne Wolff, partner van Good Company uit Bunschoten.
Op verzoek en met steun van de Europese Commissie organiseert Good Company, een bureau dat ondernemingen begeleidt bij ‘het vormgeven van hun maatschappelijke betrokkenheid’, deze maand onder de naam ‘Diversiteit: een kans voor de IT-sector’ drie Invited Expert Meetings, gericht op personeelsmanagers van IT-bedrijven. Zij krijgen tips en hulpmiddelen om onder migranten te werven.
In samenwerking met de Erasmus Universiteit is onderzocht waarom relatief zo weinig migranten werkzaam zijn in de IT-branche. De resultaten worden op de congressen bekendgemaakt en komen in boekvorm beschikbaar.
De meeste personeelsmanagers hebben zich nooit echt verdiept in het werven onder migranten. Daarvoor zijn blijkens het onderzoek andere methoden en kanalen nodig. Migranten zoeken een baan via een arbeidsbureau. IT-bedrijven maken nauwelijks van dat kanaal gebruik om personeel te werven. Verder blijkt dat migranten vaak op voorspraak van iemand met dezelfde culturele achtergrond naar een bedrijf toegaan.
IT-bedrijven hoeven hun werving- en selectiemethoden niet radicaal om te gooien. Het gaat meer om de bewustwording dat migrantengroepen soms een andere benadering vergen en dat het nuttig is je te verdiepen in culturele verschillen.
Allochtonen worden steeds belangrijker in het economische verkeer. Het initiatief van Good Company is daarvan een voorbeeld. Ook het symposium over etnomarketing dat de HES Rotterdam deze week organiseerde, is een teken dat het bedrijfsleven zich schoorvoetend gaat richten op een vergeten doelgroep van anderhalf miljoen mensen.