Een werkgroep met vertegenwoordigers van twaalf grote gemeenten heeft de functionele specificaties beschreven voor een ‘Burger Service Kaart’, een chipcard, waarmee de Kring van honderdduizend-plus-gemeenten de dienstverlening aan de burger wil optimaliseren.
Tevens hebben ze voor deze BSK ‘Gedragsregels voor privacy en kaartintegriteit’ vastgesteld. Binnenkort start in Zwolle een proef, wellicht gevolgd door een pilot in Rotterdam.
De nu geformuleerde specificaties zijn het resultaat van de inspanningen van de ‘Werkgroep BSK II’. De specificaties kunnen volgens het rapport ‘de basis vormen waarop IT-leveranciers de BSK als technisch systeem kunnen ontwikkelen om dit op de gemeentelijke markt aan te bieden’. De kaart telt vier domeinen. Het eerste is identificatie en authenticatie. Het tweede betreft gemeentelijke functies met een formeel juridische basis. Hier kan de BSK bijvoorbeeld dienen als cliëntenpas van de sociale dienst. Functies die niet uit de wet voortvloeien, maar wel verband houden met een openbaar belang, vallen onder het derde domein. Denk hierbij aan stadspassen en kortingsregelingen. Het vierde is ‘vrije ruimte’ die gemeenten zelf kunnen invullen, eventueel op aanvraag van de burger en mogelijk ook door deze aan andere organisaties beschikbaar te stellen.
Randvoorwaarden waren optimale dienstverlening en aansluiting bij de Open Infrastructuur voor Chipkaarttoepassingen (OIC). De afspraken die hierover zijn gemaakt in NCP-verband (Nationaal Chipcard Platform), heeft het Nederlands Normalisatie-instituut geformaliseerd tot een Nationale Praktijkrichtlijn (NPR 7402). Navolging moet het mogelijk maken dat chipkaartdiensten van meerdere aanbieders beschikbaar komen via eenzelfde kaart, die bovendien in meerdere kaartleesapparaten bruikbaar is.
Inmiddels staat een Werkgroep BSK III in de steigers. Deze gaat een modelstappenplan maken voor gemeentelijke besluitvorming rond de BSK-invoering.