Amsterdam mist een echte hightech infrastructuur, maar kan bij de creatie van inhoud aardig meekomen. De hoofdstedelijke multimedia-bedrijven zijn sterk in het bedenken en uitwerken van creatief technische ontwerpen.
Dergelijke activiteiten gedijen goed in een omgeving die bekend staat om zijn multiculturele, tolerante en sexy karakter. Dit stelt een onderzoekteam van de Universiteit van Amsterdam in een rapport over de Amsterdamse multimedia-sector.
De hoofdstad kent veel bedrijfjes die zich toeleggen op het maken van inhoud. Hun professionaliteit laat echter nog te wensen over, zo merken de onderzoekers op. In opdracht van de gemeente Amsterdam en de Kamer van Koophandel aldaar is een inventarisatie gemaakt van de multimedia-sector. Veel bedrijven zijn klein en onervaren. Ze hebben nog onvoldoende inzicht in de mogelijkheden en de beperkingen van multimedia. Daarnaast ontbreekt het aan marktinzicht. Ook ondervinden de bedrijven problemen bij het vinden van de juiste partners voor uitbesteding van werk.
Hoewel Amsterdam al vele decennia de vestigingsplaats is van diverse grote uitgeverijen, geldt dat deze bedrijven voor multimedia geen voortrekkersrol vervullen. Betrokken uitgeversconcerns zouden een belangrijke stimulans kunnen geven aan multimedia-ontwikkeling. Via hun internationale netwerk zijn de nationaal ontwikkelde multimedia-producten te verspreiden.
De onderzoekers raden de gemeente aan een centrum voor de multimedia-sector op te richten. Van daar uit zou het marktinzicht van de bedrijven te vergroten zijn. Ook zou zo’n centrum netwerkvorming kunnen stimuleren. Andere taken zijn bewustwording van multimedia, promotie van de Amsterdamse multimedia-sector en informatie verschaffen over handelspartners bij elektronische commercie.