Branche-organisatie voor ict-bedrijven Fenit begint volgend jaar een campagne om het imago van automatiseerders op te vijzelen.
Dit meldde Fenit-directeur Sylvia Roelofs, bij de presentatie van een andere actie, ict’er in de klas. De campagne moet Nederlanders in twee jaar tijd bewust maken van hoeveel de samenleving met ict te maken heeft. Nederlanders hebben een redelijk positief beeld van automatiseerders, zo concludeert Roelofs uit onderzoek dat vorig jaar in opdracht van Fenit is uitgevoerd. "We krijgen een dikke 7." Nog onvoldoende bekend is volgens haar hoe wijdverspreid ict-toepassingen zich in de samenleving nestelen. Daarom wil Fenit campagne voeren. "We gaan binnenkort kijken of we de begroting ervoor sluitend kunnen krijgen." De campagne zal twee jaar duren. Op welke doelgroepen deze zich zal richten, is nog niet besloten.
De aankondiging van de imago-campagne kwam aan het eind van de presentatie van een andere actie. Fenit en de Vereniging ICT Nederland willen de komende anderhalf jaar ict’ers als gastdocent inzetten in de lagere klassen van vijfhonderd havo- en vwo-scholen. Roelofs ziet dat als onderdeel van de imago-campagne. De twee branche-organisaties benaderen de komende tijd hun leden,en willen begin 2001 gastdocenten beschikbaar stellen. Nu al zijn er ict-gastdocenten beschikbaar voor in ieder geval tien scholen. Een vergelijkbaar initiatief van IT-bedrijf Ordina staat hier los van, aldus Roelofs. De ict’ers moeten scholieren verhalen over hun ervaringen in de sector en ze begeleiden op Internet. Daardoor moet de kennis over ict en de ict’er toenemen.
In Den Haag gaf de Fenit-directeur het startschot voor het optreden van de eerste twee gastdocenten, de ict-beroemdheden Roel Pieper en Maurice de Hond. Ze moedigden beiden een klas aan met behulp van Internet zo snel mogelijk een aantal vragen op te lossen. De toepassing van computers sprak de meeste scholieren aan. Sommigen waren echter minder positief. Een scholiere erkende dat Internet op school het opzoeken van informatie vergemakkelijkt, "maar ik vind het niet leuk." Een leerkracht: "Wij ouderen moeten nog veel leren over dit computernetwerk. Opdrachten die leerlingen er wegwijs op maken, zijn gelukkig goed te bedenken."
Roelofs uitte bij de start van de campagne kritiek op het kabinet. De regering zou te weinig geld vrijmaken voor verbetering van het onderwijs op ict-terrein. "Aankondigingen over bezuinigingen hebben me verbijsterd." Het kabinet zou juist met meer middelen het achterstallig onderhoud in het onderwijs moeten aanpakken. Voor verbetering van ict-hulpmiddelen in het onderwijs bijvoorbeeld moet meer geld worden uitgetrokken. Uit eigenbelang komt het bedrijfsleven het onderwijs voorlopig te hulp. "De ict-bedrijven zijn niet te beroerd om enig geld in het onderwijs te stoppen", zegt Fenit-woordvoerder Machiel de Rooij. "Maar het is eigenlijk een overheidstaak. Daar worden de geldstromen juist trager als meer investeringen nodig zijn dan men gewend is."