Managed hosting door True

Bedrijven verwachten veel van e-zakendoen

 

Hoewel bedrijven veel verwachten van Internet, nemen ze toch vaak een afwachtende houding aan. Dat blijkt uit een online onderzoek.

Het onderzoek is gehouden onder tweehonderd IT-managers en algemeen directeuren van grote ondernemingen. Centraal stond de toepassing van Internet op bedrijfsbrede schaal, ofwel e-zakendoen. Het verwachte effect van Internet is positief: bedrijven verwachten meer omzet en geen prijsdalingen omdat consumenten gemakkelijker prijzen kunnen vergelijken.
Toch is e-zakendoen nog altijd geen kernactiviteit. De overgrote meerderheid van de organisaties zit in een verkennende fase. Bedrijfsprojecten zijn nog niet gericht op een geïntegreerde aanpak waarbij bedrijfsprocessen via Internet een keten vormen.
E-zakendoen is verder een zaak van het topmanagement. Bijna alle grote ondernemingen hebben een Internet-strategie. Deze wordt vaak op het hoogste niveau vormgegeven. Tegelijkertijd zijn de ambities echter niet hoog. Internet wordt vooral gezien als een extra distributiekanaal, naast callcenters en winkels. Mogelijkheden om nieuwe diensten te ontwikkelen of nieuwe markten te betreden worden mondjesmaat onderkend en nagestreefd.
VNO-NCW riep gisteren naar aanleiding van de recente kritiek op de veiligheid van aankopen doen via Internet de Consumentenbond en andere consumentenorganisaties op om constructiever mee te denken over oplossingen. Zo kunnen ze bijdragen aan meer vertrouwen van het grote publiek in ict. Dat is noodzakelijk om economisch bij de tijd te blijven, zo stelt de werkgeversorganisatie. Volgens eigen onderzoek van VNO-NCW schrijven Nederlandse bedrijven ongeveer 30 procent van de stijging van de arbeidsproductiviteit in de afgelopen drie jaar toe aan de verder intrede van informatie- en communicatie-technologie in de bedrijven.
VNO-NCW wil de problemen overigens niet bagatelliseren. Er moet wel degelijk iets gebeuren, vindt de organisatie, maar er moet geen sfeer van angst worden gecreëerd, aldus de werkgevers. De Consumentenbond stelt in een reactie dat ze zich daaraan ook niet schuldig maakt en wel degelijk wil meedenken over concrete oplossingen voor concrete problemen. De bond speelt de bal terug naar de werkgevers, die volgens de bond huiverig zijn om een open gesprek aan te gaan.
 


Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/136812). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×