Managed hosting door True

CPB: E-commercie kan inflatie drukken

 

E-commercie kan meehelpen om de hoge inflatie in Nederland ietsje te drukken. Dat constateert het CPB in zijn Macro-Economische Verkenning voor Prinsjesdag.

Aankopen via Internet zijn als regel goedkoper dan via de gewone verkoopkanalen, aldus het Centraal Planbureau. Dat zou in de toekomst ook tot uitdrukking moeten komen in het inflatiecijfer. Een groot probleem bij het meten van het effect op de inflatie is overigens dat de Internet-prijs van een product niet zonder meer vergelijkbaar is met de winkelprijs vanwege bijgeleverde diensten zoals bezorging.
De verkoop via Internet aan consumenten bevindt zich nog in een startfase. Hooguit een half procent van de detailhandelsverkoop loopt via Internet. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) houdt slechts rekening met de verkoopprijzen van Nederlandse Internet-verkopers van boeken, computers en computeronderdelen. Op dit moment is het consumptiepakket uit 1995 nog uitgangspunt bij de weging van verschillende goederencategorieën. Er wordt geen rekening gehouden met de aanschaf van goederen bij buitenlandse Internet-verkopers. In de VS is een boek bestellen via Internet gemiddeld 16 procent goedkoper dan dezelfde band kopen in de winkel. Voorts kijkt het CBS alleen naar verkoopprijzen in (Internet)winkels en niet naar overige aanschafkosten, zoals die voor het bezorgen.
Een onstuimige groei van e-commercie zal waarschijnlijk een neerwaarts effect hebben op de consumentenprijsindex. Het gaat hier om een tijdelijk effect op de inflatie. E-commercie leidt immers in beginsel eenmalig tot een lager prijsniveau.
De verwachtingen omtrent de groei van handel via Internet zijn hooggespannen. Forrester Research gaat ervan uit dat e-commercie in 2004 een aandeel in de Europese consumentenuitgaven zal hebben van circa 6 procent. Met een cijfervoorbeeld is het mogelijke effect op de consumentenprijsindex te illustreren. Bij de door Forrester Research verwachte ontwikkeling en bij gemiddeld 10 procent lagere verkoopprijzen van Internet-aankopen is een daling van de inflatie mogelijk van circa 0,15 procent voor de periode 2001-2004.
 

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/136796). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×