Steeds meer dienstverlening van de overheid loopt via sites. In 2002 zal minstens een kwart van alle contact met burgers en bedrijven langs deze weg verlopen.
Een jaar later zal de belangrijkste overheidsdienstverlening elektronisch moeten kunnen plaatsvinden. Het Rijk roept op tot een maatschappelijke discussie over de elektronische overheid. In het land zullen bijeenkomsten worden georganiseerd om zoveel mogelijk mensen hierbij te betrekken. Inmiddels is de discussie-sitehttp://www.toekomst.overheid.nl van start gegaan.
Voor digitale informatieverstrekking is vanaf 2001 jaarlijks 25 miljoen gulden beschikbaar. Ongeveer de helft hiervan wordt uitgetrokken om de rol van de overheid als aanjager en gebruiker van technologische innovatie inhoud te geven.
Gemeenten die hun diensten elektronisch aanbieden, kunnen in aanmerking komen voor extra steun uit Den Haag. Ook komt er een prototype van een elektronisch loket. Gemeenten en andere overheden kunnen dit model gebruiken om een eigen loket vorm te geven.
Eerder deze maand werd al bekend dat ongeveer 25 miljoen gulden beschikbaar komt voor stimulering van het Internet-gebruik door gemeenten. Dit geld komt bovenop de huidige budgetten. Gemeenten kunnen hiermee nieuwe Internet-projecten opzetten.
Verder is het expertisebureau voor innovatieve besluitvorming (EIB) opgericht. Dit expertisebureau moet helpen de besluitvorming van de overheid interactiever te maken. Ook de toepassing van ict, bijvoorbeeld voor burgerconsultatie, moet hierbij worden betrokken.
De portalhttp://www.overheid.nl wordt vernieuwd. De dienstverlening wordt meer afgestemd op de wensen van het publiek. Ook welzijnsinstellingen en andere organisaties die op overheidssubsidies draaien zullen via deze site worden ontsloten.
De overheid investeert jaarlijks 4 miljard gulden in ict. Na het bank- en verzekeringswezen is ze de grootste investeerder op dit gebied.