Managed hosting door True

Paul Smits blij met NL-umts-licentie

 

KPN-topman Paul Smits is niet ontevreden over het verloop van de umts-veiling in Nederland. De uiteindelijke prijs bleef ruim binnen budget.

Het weekblad Computable sprak met Smits die bij KPN de voorzittershamer over van Wim Dik. Als nieuwe voorzitter van de raad van bestuur moest hij in korte tijd al een paar belangrijke slagen leveren op de Europese telecommarkt.
De Nederlandse Umts-veiling die deze zomer in Scheveningen plaatsvond, is inmiddels afgelopen en KPN is erin geslaagd een van de vijf frequentie-kavels te bemachtigen.
Smits wil wel kwijt dat hij over het verloop van de veiling niet ontevreden is. "Het prijskaartje dat uiteindelijk aan de frequentie hing paste ruim binnen ons business plan. We hebben natuurlijk van tevoren de prijs vastgesteld die we bereid zouden zijn te betalen, en we zijn blij dat we daar ruim onder zijn gebleven."
Over de grote verschillen die er bestaan in de manier waarop de verschillende Europese landen hun frequenties verdelen, is Smits een stuk minder tevreden. "De eerlijkheidsfactor is een ander verhaal. Het is een absoluut absurde situatie dat in Europa, waar zogenaamd eenlevel playing field zou moeten zijn, alle landen op een andere manier met het verdelen van die frequenties omgaan. Soms worden zelfs nationale ondernemingen bevoordeeld. Het is om razend van te worden. France Télécom, een staatsbedrijf nota bene, krijgt de licentie in eigen land voor een vriendenprijsje aangeboden. Telefónica hoeft er in Spanje zelfs helemaal niets voor te betalen. En zoals zo vaak is de Nederlandse overheid niet geneigd om daarin duidelijk een stelling te betrekken. Daar word ik chagrijnig van."
De meeste actie vindt momenteel plaats op het mobiele segment. "Met 2,5 miljoen klanten in Nederland, eind '98, was dat voor KPN aanvankelijk geen Europese business. Er moest dus iets gebeuren. Daarom kochten we in Duitsland E-Plus, vormden we in België KPN Orange, en hebben we nu samenwerkingsverbanden met NTT Docomo en Hutchison Whampoa. Met 9,2 miljoen abonnees ben je nu iemand, en word je internationaal ook zo gewaardeerd."
 

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/136364). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×