Ict-opleidingen die aandacht besteden aan communicatieve, klantgerichte of mensgerichte vakken, trekken meer vrouwelijke studenten aan.
Dit blijkt uit Technóva, een tweejarig vernieuwingsproject in het technisch hoger beroepsonderwijs. Op de slotconferentie pleitten onderwijskundigen eind juni voor hervorming van het technisch onderwijs.
"Opleidingen moeten mens en techniek combineren", meent Engel Antonides, voorzitter van de technische faculteit van de Hanzehogeschool in Groningen. Deze hbo voert een Technóva herontwerp-project uit. De hervorming van het onderwijs moet rigoureus worden aangepakt, "anders blijft de ’techniek-spagaat’ bestaan."
Meisjes associëren technisch onderwijs volgens Antonides nog steeds met "vies, moeilijk en alleen voor mannelijke nerds". Aanpassing van het opleidingsaanbod kan dat veranderen, zo bewijst de nieuwe opleiding Human Technology. De HT-ingenieursopleiding combineert consumentgerichte met technische scholing. HT heeft elementen van informatica, elektrotechniek, dienstverlening, commerciële economie en industriële vormgeving. De afgestudeerden moeten communicatief zeer vaardig zijn en technische problemen kunnen afstemmen op de eisen en wensen van gebruikers. Een kwart van de inschrijvers is vrouw, tegen 10 procent studentes bij de overige technische opleidingen.
Ella van der Sanden, directeur van de Informatica opleiding bij de Fontys Hogeschool, waarschuwt tegen positieve discriminatie. "De opleiding communicatiever maken trekt vanzelf meer meisjes." De school in Eindhoven is ook een Technóva-proeftuin. Een opleiding als ‘Mens en Informatica’ trekt studenten aan die intermediair willen zijn tussen techniek en samenleving. Naast techniek zijn er vakken als projectleiding, management, communicatie en marketing.
Diversiteit in het opleidingsaanbod biedt volgens Van der Sanden meer kans op succes dan een campagne die het onderscheid tussen de seksen kleiner wil maken. "Bedrijven hebben behoefte aan zowel de zolderkamer-nerd als de communicatieve ontwikkelaar."
Ook de derde Technóva-proeftuin, de Hogeschool van Amsterdam, heeft succes. Marjan Freriks, directeur Informatica en Elektrotechniek, werkt aan een grondige hervorming van het technisch onderwijs. "Niet de meisjes, maar de instituten hebben een verkeerd beeld van het techniekonderwijs."
De opleidingen moeten volgens Freriks ingericht worden zoals het bedrijfsleven is georganiseerd: scholieren die in teams aan problemen uit de praktijk werken. De docenten zijn onderdeel van dat team, ze zijn mentoren, en niet alleen een doorgeefluik van kennis. Freriks zoekt voor de opleiding informatica en elektrotechniek zoveel mogelijk aansluiting bij bedrijven.
De hbo Enschede/IJsselland en de hbo Utrecht zijn bezig met vergelijkbare hervormingen. Het ministerie voor Onderwijs, dat Technóva financierde, is tevreden over het resultaat. "De effecten voor de instroom zijn mooi in kaart gebracht", vindt woordvoerster Julia Bontes. "Wat ons betreft ligt het nu aan de hogescholen zelf of ze deze hervorming toepassen."