Managed hosting door True

Waarborg privacy bij tal van isp's slecht

 

Internet-aanbieders handelen vaak in strijd met de wet bij de bescherming van persoonsgegevens. Dit blijkt uit het onderzoek van de Registratiekamer dat in opdracht van de Consumentenbond is uitgevoerd.

De Nlip, branche-organisatie van isp's (Internet service providers), geeft in een eerste reactie toe dat er nog veel te verbeteren valt, maar kaatst de bal terug naar de overheid en meldt dat de Nlip-leden niet de blaam treft die de Registratiekamer opwerpt.
Klant in het web heet het rapport dat de Registratiekamer vandaag openbaar maakt. Het borduurt voort op de bezorgdheid over persoonsbescherming die de organisatie al neerlegde in zijn jaarverslag over 1999. Het orgaan heeft zestig isp's onderzocht en komt tot de conclusie dat "de bescherming van de persoonsgegevens door providers bij het gebruik van Internet in aanzienlijke mate tekortschiet".
Voor de Consumentenbond is de studie aanleiding van Internet-aanbieders te eisen dat zij binnen drie maanden iedere individuele klant melden hoe zij omgaan met persoonsgegevens en alsnog expliciet toestemming vragen om die data te mogen gebruiken. Tegenwoordig is die instemming vaak impliciet opgenomen in de 'kleine lettertjes' van het contract. Vanaf 1 oktober gaat de bond een zwarte lijst publiceren van isp's die niet aan de privacy-eis voldoen. Per 1 januari 2001 - als de Europese regelgeving in een Nederlandse wet is omgezet - kan de overheid tevens boetes opleggen.
De Nlip, die met zijn leden ruim driekwart van de markt vertegenwoordigt, is blij dat de studie is gedaan, maar betreurt het dat geen onderscheid is gemaakt naar Nlip-leden en -niet-leden. De opmerking van de Registratiekamer dat het bewaren van klant- en verkeersgegevens onnodig en dus onrechtmatig is, werpt zij van zich. De branche-organisatie wijst erop dat wetgeving aangaande privacy en telecommunicatie inderdaad voorschrijft dergelijke gegevens niet langer te bewaren dan nodig, maar dat tegelijkertijd de wet computercriminaliteit impliciet eist dat dergelijke klantgegevens wel worden bewaard. Deze discrepantie heeft de Nlip al vaker aangekaart bij de overheid.
Ewald van Kouwen, woordvoerder van de Consumentenbond, vindt de reactie van Nlip overtrokken en vraagt zich af waar zij zich op baseert. "Hoe kun je zeggen dat je geen blaam treft als je niet weet welke Isp's zijn onderzocht? Want het rapport meldt geen namen." Hij wil met de Nlip rond de tafel gaan zitten, en andere betrokkenen, om tot een goede regelgeving en naleving daarvan te komen.
Meer informatie:http://www.consumentenbond.nl enhttp://www.nlip.nl.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/135904). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×