Internet is een belangrijk onderwerp voor het management van grote Nederlandse ondernemingen. De bereidheid flink te investeren is er, maar slechts weinig bedrijven hebben een duidelijke strategie.
Die conclusie trekt onderzoeker Marco Gianotten in zijn boek ‘de-onderneming.com’, de weerslag van ruim honderd interviews met Nederland topmanagers over de Internetstrategie van hun ondernemingen. Er zijn een paar belangrijke obstakels, constateert Gianotten. Ten eerste is bij de managers nauwelijks bekend hoe Internet de relatie van hun bedrijf met de klanten verandert. Daarnaast is de organisatiestructuur en cultuur niet ingesteld op Internet. Afzonderlijke afdelingen willen graag in Internet investeren, maar op voorwaarde dat ze hun functioneren verder niet tegen het licht hoeven te houden. De rol van de verschillende afdelingen in de nieuwe economie wordt niet ter discussie gesteld, waardoor de reikwijdte van de initiatieven veelal beperkt is. Om dat probleem te omzeilen stoppen veel bedrijven hun Internetafdelingen in een nieuw bedrijf, dat niet wordt gehinderd door de gevestigde belangen in de moederonderneming.
Ten derde zien veel bedrijven Internet nog steeds als een bedreiging in plaats van een nieuwe kans. Dit geldt met name voor ondernemingen in informatie-intensieve branches die opereren binnen de landsgrenzen in wettelijk gereguleerde markten. Zij dreigen hun monopolies of oligopolies immers kwijt te raken. De bereidheid tot verandering is daar dus klein.
Het onderzoek ‘de-onderneming.com’ is uitgevoerd door het kennisplatform Topmanagement en IT, dat is opgericht om leidinggevenden bij te staan in de besluitvorming over informatietechnologie. Het boek is de weerslag van het nu voor de vierde keer gehouden jaarlijkse onderzoek naar actuele thema’s voor grote ondernemingen in informatietechnologie.