Managed hosting door True

Kabelinternetters verzamelen klachten

 

Gebruikers van Internet via de kabel klagen over de traagheid van het medium. Zij hebben zich nu verenigd om verbeteringen af te dwingen.

Het wil allemaal nog niet erg vlotten met het Internet via de kabel. In theorie zijn er snelheden haalbaar die een veelvoud vormen van wat er met een 56k-modem via de telefoonlijn mogelijk is, maar in de praktijk valt het erg tegen. In Friesland bestaat al een actiegroep van ontevreden klanten van Chello, de Internetdochter van UPC. Sinds deze week gooien ook boze gebruikers van het kabelinternet van Casema er de beuk in. Voorzitter Raymond Nyns van de Wanadoo Internet Gebruikers Groep (Casema is eigendom van France Telecom en biedt Internet via de kabel aan via Internetdochter Wanadoo van het Franse bedrijf) heeft het overleg met Casema opgezegd en sluit zelfs een rechtszaak niet uit.
Casema biedt al een paar jaar Internet aan via de kabel en heeft momenteel drie abonnementen in de aanbieding, in prijs variërend van 60 gulden tot bijna 100 gulden per maand. Voor het goedkoopste abonnement biedt Casema geen snelheidsgarantie, de duurdere en snellere verbindingen zijn maar in een beperkt aantal gemeenten verkrijgbaar.
De klachten richten zich op dat 'goedkope' abonnement: abonnees krijgen helemaal geen verbinding of moeten het snelheden doen die een fractie zijn van wat de gewone telefoonlijn biedt. Twee jaar overleg heeft volgens Nyns niets opgeleverd. De problemen met Casema beperken zich niet tot zijn gemeente, merkte Delftenaar Nyns al snel. "Telkens als er een nieuwe gemeente wordt aangesloten, gaat het na een paar maanden fout. We kunnen aan de e-mailtjes die we krijgen direct zien welke gemeente sinds kort ook Internet via de kabel heeft".
Diverse malen heeft de Wigg geprobeerd met Casema tot een vergelijk te komen. De onderhandelingen over een minimumsnelheid en een klachtencommissie ketsten echter op het laaste moment af. Nyns wil nu in de komende maanden een onderzoek houden onder alle Casema-abonnees en hun klachten inventariseren. Hij sluit niet uit dat de gebruikers uiteindelijk via de rechter terugbetaling van een deel van het abonnementsgeld zullen eisen vanwege wanprestatie van de provider.
Ook de bedrijven die in de Casema-gemeenten het kabelinternet verkopen, dekken zich al in. "Er wordt aan gewerkt, maar voorlopig moet u zich van de snelheid niet al te veel voorstellen", zegt 'dealer' Van der Reijden van het gelijknamige elektrotechnische bedrijf in Lisse.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/135772). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×