Real Mapping, winnaar van de Broos van Erp-prijs heeft de andere acht genomineerden een troostprijs bezorgd. Zij mogen een jaar lang gratis een product van de triomfator gebruiken.
De jury had aan één stemmingsronde voldoende om tot een besluit te komen. De prijs, die een bedrag behelst van 100.000 gulden, zal Real Mapping besteden aan het in kaart brengen van de culturele beleving van verschillende nationaliteiten op het Internet.
De Broos van Erp prijs is een aanmoedigingsprijs die in 1998 op initiatief van de Tweede Kamer door het ministerie van economische zaken is ingesteld. Dti jaar was de derde keer dat hij is uitgereikt.
Real Mapping beheert een grote en accurate IP-database. De verkregen socio-demografische kenmerken bieden de mogelijkheid beter in te spelen op de behoefte van de Internet gebruiker, zonder inbreuk te maken op de privacy. Met een nieuw ontwikkelde methodiek kunnen wereldwijd onder meer het land van herkomst en de taal van de website-bezoeker worden vastgesteld.
"Een jaar geleden begon Real Mapping met de uitwerking van een idee, waarvan het eindresultaat voor het Internet inmiddels internationaal van belang wordt geacht", zegt Sjoerd van Gelderen, directeur en bedenker van Real Mapping. "Onze anderhalf jaar durende zoektocht naar IP-adressen heeft zijn vruchten afgeworpen. Al voor onze officiële start, begin deze maand, kregen we bevestiging dat de markt in onze oplossing geloofde. De Broos van Erp prijs is voor ons een extra erkenning en een enorme eer".
"Onze grootste marktuitdaging is het verzorgen van een gedragsverandering bij conceptverantwoordelijken voor het gebruik van onze producten in een marktomgeving" aldus cmo Mark van der Linden. "Een groot deel van onze huidige klanten heeft een relatief eenvoudige case, zoals het presenteren van banners aan Internetbezoekers in de juiste taal. Wij kunnen daarnaast een substantiële bijdrage leveren aan doelgroepherkenning op websites. Deze doelgroepherkenning maakt het mogelijk op websites het totale concept aan te passen aan een specifieke doelgroep."
De geldprijs stelt het bedrijf beschikbaar aan een universiteit met als leerdoel e-commerce. "We willen de culturele beleving van Internet op verschillende nationaliteiten in kaart brengen. Hier is nog geen fundamenteel onderzoek naar verricht. De uitkomsten van dit onderzoek kunnen we vervolgens gebruiken voor de benadering van potentiële klanten.", aldus Van Gelderen.
BROOS VAN ERP
Broos van Erp (1933-1997) was van 1978 tot 1997 lid van de VVD-fractie in de Tweede Kamer. Hij bekleedde verschillende bestuursfuncties in het midden- en kleinbedrijf. In de Tweede Kamer maakte Broos van Erp zich als woordvoerder sterk voor de toepassing van geautomatiseerde informatiesystemen. Om deze reden heeft de minister van economische zaken deze prijs voor bestaande nieuwe media-toepassingen naar hem vernoemd.