Investeren in ICT in het onderwijs is een van de middelen om de digitale tweedeling in de samenleving te bestrijden. Dit zegt minister Loek Hermans van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
De minister neemt daarmee stelling tegen het onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau, waarin het begin deze maand vraagtekens plaatste bij de investeringen in ICT-onderwijs.
In een reactie op het rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau schrijft de minister inComputable deze week dat de verandering van het onderwijs niet beargumenteerd moet worden "vanuit het zich al dan niet voordoen van een tweedeling". Het onderwijs moet de "nieuwe wereldburger" de juiste vaardigheden meegeven, licht de minister in een interview toe. Volgens Hermans vormt de kenniseconomie een drijvende kracht achter de economische groei. De toekomstige kenniswerkers moeten op school dan ook de onontbeerlijk ervaring opdoen met ICT.
De minister wil van de private sector steun bij het inrichten van het bestaande onderwijs. De publiek-private samenwerking kan het onderwijs verbeteren, meent de minister. De adoptie door IT-bedrijf Cisco van het informatica-onderwijs op een Amsterdamse school vindt Hermans een interessant initiatief.
De onderwijsminister zal ervoor zorgen dat de school verantwoordelijk blijft voor de lessen. "Bemoeit Cisco zich met de inhoud, dan houdt het op.