Internet-participatiebedrijf Newconomy heeft over de eerste drie maanden van dit jaar een winst geboekt van 5,8 miljoen euro na een herwaardering van vier participaties. Feitelijk boekte Newconomy over het eerste kwartaal en negatief bedrijfsresultaat van 2,7 miljoen euro.
De herwaardering ter waarde van 8,6 miljoen euro zorgde alsnog voor een positief resultaat.
Voor geheel 2000 verwacht Newconomy een nettoresultaat dat fors boven de 1,4 miljoen euro van 1999 zal liggen. Met het positieve resultaat steeg ook de beurskoers van het ‘nieuwe economie’ bedrijf. Vandaag koerste het aandeel zelfs rond de achttien euro.
Marc Kennis, analist bij Van Lanschot Bankiers, noemt de koersstijging van het aandeel Newconomy terecht. "ABN Amro heeft na het WOL-debacle zijn lesje geleerd en Newconomy met een realistische introductiekoers van 10,50 euro naar de beurs gebracht. Ze hebben het aandeel gedurende de eerste beursdagen bovendien goed ondersteund. Het volume van het aandeel is nu dusdanig dat beleggers er een redelijk rendement op kunnen boeken. Dat verklaart de stijging van de afgelopen dagen." Kennis kan niet zeggen of de stijging zich de komende periode sterk zal voortzetten, maar een toename van het aandeel met zeven euro ligt wel binnen de mogelijkheden.
Bij de participaties die positief werden hergewaardeerd, was Tie Holding, dat tevens aan de beurs staat genoteerd. De introductiekoers van Tie bedroeg tien euro, maar het aandeel schommelt inmiddels rond de 14,90 euro.
Newconomy heeft inmiddels alweer een nieuwe aanwinst aan zijn verzameling toegevoegd. Het heeft een belang van 15 procent verworven in Realmapping, dat wereldwijd de grootste en accuraatste database van Internet-protocollen beheert. Dankzij nieuw ontwikkelde methodieken is onder andere het land van herkomst en de taal van de site-bezoeker vast te stellen. Daardoor kunnen bijvoorbeeld internationale ondernemingen hun website-bezoekers in de eigen taal aanspreken. Met de participatie van Newconomy wil Realmapping internationale expansie realiseren.
Het toevoegen van steeds weer nieuwe veelbelovende bedrijven aan het participatiecluster vormt de kernactiviteit van Newconomy. Kennis benoemt de strategie als: "Zoveel mogelijk zaaien en daarna kijken wat er te oogsten valt." Het is een bedrijfsbeleid dat volgens Kennis goed kan werken, vooral ook omdat Newconomy het risico verder verkleint door ook weer deel te nemen in andere Internet-participatiemaatschappijen.