De toekomstige enterprise-afsplitsing van Lucent Technologies gaat zich nadrukkelijk profileren als IT-bedrijf. Volgens marketingdirecteur Alfred den Besten is het aanbod van zijn bedrijf breed genoeg om concurrenten Cisco en Nortel te overschaduwen.
Het nieuwe bedrijf, dat zich gaat richten op de zakelijke markt, pretendeert een totaalpakket te bieden van huiscentrale tot crm-oplossing. De andere tak blijft producten leveren voor publieke telecommunicatienetwerken. Den Besten ontkent dat het aanbod van Lucents nieuwe bedrijf te breed is en te weinig richting vertoont. In zijn optiek was juist het oude bedrijf te breed, en botste het leveren aan publieke netwerken met het leveren aan grootzakelijke klanten.
Lucent denkt een goede kans te maken op de crm-markt met zijn benadering vanuit de traditionele telefooncentrale. Andere crm-aanbieders, zoals Siebel en Oracle, benaderen dit vanuit de IT. Den Besten: "De meeste klanten komen toch binnen via de telefoon."
Den Besten ziet het belang van het oude spraakverkeer niet zo snel verdwijnen, maar in alle toekomstige promotie zal de nadruk liggen op dataverkeer, én het modieuze e-business. Het aandeel dat datacommunicatie in de omzet inneemt ligt nu op tien procent, maar moet het komende jaar verviervoudigen. Het portfolio van Lucent is daarom aangevuld met de acquisitie van Ascend en Wavelan. "Wij maken ons los van telecom, om ons vrij te kunnen bewegen in de IT-markt."
Het nieuwe portfolio moet in oktober compleet zijn. Acquisities sluit Den Besten daarom niet uit: "Er zou iets bij kunnen komen op Wan-gebied. Ik zie een mogelijkheid in beheerachtige hulpmiddelen,web based-zaken, ofe-procurement."
Lucent zal niet onder de oude naam blijven werken. Intern spreekt Lucent over de New Enterprise Network Group, de definitieve naam zal in de zomer bekend worden. In oktober gaat het bedrijf officieel zelfstandig van start.