Met de snel groeiende populariteit van Internet als hulpmiddel om het inkoopproces van bedrijven te stroomlijnen en goedkoper te maken, ontstaat tegelijkertijd een verwarrende situatie waarbij zowel gebruikersorganisaties als software-ontwikkelaars het wiel keer op keer opnieuw dreigen uit te vinden.
Daarom heeft het Platform Electronic Purchasing Nederland (EP-NL,http://www.ecp.nl) – opgericht door het Electronic Commerce Platform Nederland – een reeks van afspraken op papier gezet die het voor alle betrokken partijen gemakkelijk kan maken om snel tot de opzet van online inkoopprocessen te komen. Deze standaard procedures en afspraken zijn samengebracht in het handboekProcedures voor elektronische inkoop, dat tijdens een seminar op 15 juni officieel zal worden gepubliceerd.
Het boekwerk is tot stand gekomen door een door EP-NL opgerichte werkgroep onder leiding stond van deskundigen van de KLM en Berenschot. Andere organisaties die in de werkgroep vertegenwoordigd waren, zijn Corporate Express, Corus, E-Buzz, Essent, Getronics, Janssen MI Consultants, het Ministerie van Defensie en Rabofacet. Daarnaast hebben marktpartijen als Commerce One, Infopulse, TIE, Intrakoop, EC-TEC, e-Purchasing.nl, Ariba, Baan en het NIC via een expertisegroep een bijdrage aan de ontwikkeling van de procedures geleverd.
De afspraken hebben betrekking op het elektronisch aanbieden, bestellen, leveren en betalen van verbruiksartikelen. Volgens het EP-NL loopt Nederland met deze reeks van afspraken voorop in de wereld. Daarom is het de bedoeling dat het handboek ook zal worden aangeboden op het internationale platform waarmee de organisatie contacten onderhoudt.