Nestlé en Danone, twee van de grootste Europese voedingconcerns, gaan samen een inkoopsite opzetten op Internet, een zogenaamde exchange oftewel procurement portal. Deze moet CPGmarket.com gaan heten en in juli operationeel worden, met software van SAP. Doel is te besparen op de inkoop.
De stap is opmerkelijk omdat een maand eerder vijftig andere voedingsbedrijven al hadden aangekondigd hetzelfde te zullen doen onder de naam GMA (Grocery Manufacturers of America), Daaronder Procter & Gamble, Unilever, Nestlé en Kraft Foods. Deze zal echter pas starten tegen het eind van dit jaar. Nestlé en Danone verwachten dat de site uit zal groeien tot een ‘virtuele gemeenschap’ die ook meer diensten aan zijn leden kan leveren, bijvoorbeeld productontwerp, productie en marketing.
In een reactie liet Unilever weten kritisch te staan tegenover het initiatief, maar erover wel met zijn twee concurrenten in gesprek te zijn. SAP is tot nu toe niet de eerste keus geweest bij de vorming van deze exchanges of beurzen. Dat zijn meestal CommerceOne, Ariba, i2 of Oracle.