De opkomst van gratis Internet-toegang en de beursgang van World Online hebben de afgelopen maanden voor een flinke groei van het Internet-gebruik in Nederland gezorgd. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau Interview-NSS, die onlangs in het vakblad Reclameweek zijn gepubliceerd.
Inmiddels heeft bijna 44 procent van de Nederlandse bevolking de mogelijkheid om vanuit de eigen woning contact met Internet te leggen. Dat is enerzijds het gevolg van de snelle groei die gratis aanbieders als Freeler of Zon doormaken. Daarnaast heeft de hevige publiciteit rond de beursgang van World Online, waarbij aan abonnees van deze isp (Internet service provider) voorrang werd verleend bij het toewijzen van aandelen, een flinke invloed gehad.
Uitgesplitst naar mannen en vrouwen voert de mannelijke helft van de bevolking nog altijd de boventoon. Iets meer dan 50 procent van alle mannen kan thuis dan wel op het werk op Internet. Bij vrouwen ligt dit percentage op ruim 37 procent. Wordt echter gekeken naar alleen die mensen die zich (ook) vanuit het eigen huis op Internet kunnen begeven, dan blijkt dat beide groepen elkaar keurig in evenwicht houden.
De ranglijst van meest bezochte webpagina’s werd in februari, nog altijd volgens onderzoeksbureau Interview-NSS, aangevoerd door Altavista, gevolgd door Startpagina, de site die in januari nog de ranglijst aanvoerde. Hotmail en Rabobank maakten vorige maand een snelle groei door en kwamen uit het niets in de top vijftien terecht. Beursganger World Online staat op plaats zeven, een lichte stijging ten opzichte van de tiende plaats in januari.