Maar liefst 70 procent van de websurfers die op een gemiddelde dag een site bezoeken, bekijken die pagina’s voor het eerst van hun leven. Slechts 30 procent van de surfers mag gerekend worden tot de categorie ‘regelmatige bezoekers’. Dat blijkt uit marktonderzoek verricht door Statmarket (http://www.statmarket.com).
De regelmaat waarmee deze tweede groep Internet-gebruikers terugkeert bij een site varieert sterk. Zo’n 0,6 procent keert één keer per maand terug bij een eerder bezochte website. Bijna 2 procent doet dit iedere veertien dagen, terwijl 3,5 procent wekelijks op dezelfde sites komt. Twee keer per week en één keer per dag komen uit op respectievelijk 4,7 en een kleine 8 procent van het bezoek. Twee maal per dag is goed voor 2,9 procent, terwijl meerdere keren per dag dezelfde pagina’s bezoeken op zo’n 7 procent ligt.
Dit soort statistieken kunnen handig zijn om opzet en structuur van een website – zowel voor B2C (business-to-consumers) als voor B2B (business-to-business) doeleinden – aan te passen en te verfijnen. Het wil bijvoorbeeld zeggen dat de structuur van de site absoluut ‘fool proof’ moet zijn. Vrijwel iedere bezoeker komt immers voor het eerst en zal dus al zoekend over de website navigeren.
Belangrijker nog is de reden waarom bezoekers vaker naar dezelfde website terugkeren. De reden daarvoor ligt volgens de onderzoekers van Statmarket geheel bij de inhoud – en dan niet zozeer de kwaliteit van de inhoudelijke informatie als wel het feit dat de site-inhoud met grote regelmaat wordt aangepast. Nieuws blijkt erg belangrijk om een website ‘sticky’ te maken, zoals de analisten van het onderzoeksbureau het uitdrukken. Websites waarvan de contant statisch en wekenlang onveranderd blijft, zullen het aantal bezoekers na verloop tot nul zien terugvallen.