Managed hosting door True

IBM, Ariba en i2 geven Oracle het nakijken

 

Een consortium aangevoerd door IBM, Ariba en i2 Technologies heeft miljoenenorder voor het leveren van de techniek voor de World Wide Retail Exchange (Wwre).

Ook in de race voor deze wereldwijde elektronische marktplaats waren Oracle, General Electric, Microsoft, Commerce-One en Andersen Consulting. Wwre wordt opgezet door 22 wederverkopers die onderling voor 500 miljard dollar handel drijven via 50 duizend winkels in de VS, Europa en Azië. De marktplaats wil binnen vier weken starten met veilen van producten. Voorzieningen voor e-inkoop volgen binnen drie maanden. Tegen eind dit jaar kunnen de deelnemende bedrijven de beurs aanpassen aan de wensen per bedrijfstak, zo stelt het consortium.
Wwre is in maart opgezet door grootwinkelbedrijven, waaronder Kmart, Gap en Safeway uit de VS, Marks & Spencer uit het Verenigd Koninkrijk en het Spaanse El Corte Ingles. De initiatiefnemers willen de samenwerking tussen de grootwinkelbedrijven, leveranciers en verkopers verbeteren. Dat verlaagt de kosten van de logistieke keten, zodat producten goedkoper kunnen worden.
IBM gaat voor de nieuwe marktplaats fungeren als systeemintegrator. Wwre is gebaseerd op de inkoopsoftware van Ariba en de Tradematrix logistieke software van i2 Technologies.
De marktplaats gaat concurreren met Globalnetxchange, begin dit jaar opgericht door het Amerikaanse grootwinkelbedrijf Sears Roebuck en de Franse groenteleverancier Carrefour. Deze marktplaats, die gebruik maakt van Oracle-software, claimt dat dit jaar al voor 100 miljoen aan goederen is verhandeld.
Het bedrijfsmodel van beide marktplaatsen is verschillend. Oracle heeft een minderheidsbelang genomen in Globalnetxchange, in ruil voor gratis software, zodat het alleen aan de marktplaats zal verdienen als deze goed draait. Het consortium heeft zijn techniek op de gebruikelijke manier verkocht. De aandelen Wwre zijn in handen van de bedrijven die er lid van zijn.
Greg Gerard, analist van AMR Research, stelt dat IBM de slag om de e-marktplaatsen gaat winnen. "De aanpak van IBM is veel slimmer dan die van Oracle, dat het in zijn eentje denkt te klaren. IBM kiest nadrukkelijk voor samenwerking met gespecialiseerde bedrijven, waardoor het in staat zal zijn betere marktplaatsen te leveren."
Wwre is de vijfde marktplaats die dit jaar heeft gekozen voor het consortium van IBM, Ariba en i2. De verwachtingen voor wereldwijde e-marktplaatsen zijn hooggespannen. Daar zijn producten veel goedkoper te leveren dankzij besparingen op de logistieke keten.
 

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/130588). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×