Na America Online, Telefonica en deze week Vivendi overweegt ook British Telecom de aankoop van een mediabedrijf om te voorzien in inhoud voor zijn breedband-Internet.
Marc Deschamps, topman van BT’s breedband-Internet-aanbieder Openworld, sloot gisteren in een vraaggesprek met het persbureau Reuters niet uit dat er een fusie/overname komt die vergelijkbaar is die van America Online en Time Warner.
De Amerikaanse megafusie legt grote druk op Internet-bedrijven om content aan te kopen. Terra Networks, de Internet-dochter van Telefonica, kocht Internet-portaal Lycos aan. Het Franse Vivendi kondigde deze week de overname van het Canadese Seagram aan.
Volgens Deschamps "is er van alles mogelijk. Maar al is het aantrekkelijk om op dit gebied allianties aan te gaan, we moeten wel blijven letten op de langere termijn, en niet blindelings op een rijdende trein springen." Hij benadrukt dat zijn bedrijf momenteel al 75 leveranciers heeft van ondermeer nieuws, videoclips en applicaties.
Het bedrijf schiet al aardig op naar de honderdduizend abonnees en gaat volgende maand ook online applicaties aanbieden aan kleine bedrijven. Die kunnen via breedband-Internet constant online zijn en daar waarschijnlijk gebruik gaan maken van Microsoft-producten als Word en Excel. Daarnaast kan de zakelijke gebruiker documenten via de vertaaltechnologie van het Belgische Lernout & Hauspie direct in andere talen omzetten. Deze online diensten moeten een van de sterke troeven van Openworld worden.
Volgens analist Christian Maher van Investec Henderson Crosthwaite Securities is het daarom maar de vraag of BT wel moet gaan jagen op een mediabedrijf. Daar komt bij dat in Groot-Brittannië nog geen televisie mag worden uitgezonden via breedband-Internet. Binnen afzienbare tijd, volgens BT eind dit jaar, wordt dat verbod echter opgeheven. Dat kan voor BT het sein zijn om in zee te gaan met een mediabedrijf, zo denkt Maher.