Nadat America Online (AOL) vorige week met veel toeters en bellen AOL Wireless introduceerde, komt het deze week met de presentatie van AOL-tv, de interactieve component van de ‘AOL Anywhere’-strategie.
Met die strategie, die afgelopen januari is aangekondigd, wil AOL de concurrentie aangaan met Web-tv van Microsoft, dat momenteel bijna een miljoen geregistreerde gebruikers heeft. Die concurrentie zal zich niet gaan afspelen op het terrein van de prijzen en tarieven, zo is al duidelijk. AOL verwacht veel voordeel te halen uit het feit dat het al diensten levert aan zo’n 23 miljoen gebruikers. Die zal de Internet-aanbieder gaan benaderen voor AOL-tv, onder meer via ‘pop up’-schermen op de AOL-website. De AOL-klanten krijgen een inschrijvingskorting aangeboden van tien dollar. De interactieve televisiedienst krijgt een maandelijks tarief van zo’n 25 dollar per maand, vergelijkbaar met het tarief van Microsofts Web-tv.
Het AOL-televisiesysteem bestaat in eerste instantie uit een opzetkastje van Philips, dat draait op het televisie-browserplatform van Liberate Technologies. Deze opzetkastjes worden in enkele geselecteerde lokale – Amerikaanse – winkels verkocht, met de bedoeling het aantal verkooppunten stap voor stap uit te breiden. Bovendien zal later dit jaar Hughes Network Systems, een dochter van Hughes Electronics, een opzetkastje leveren dat toegang geeft tot zowel de digitale satellietdiensten van Direct-tv als de diensten van AOL-tv.
AOL-tv wil de gebruikers veel bieden: niet alleen email, ‘instant messaging’ en het WWW, maar ook extra AOL-diensten als chatrooms (één voor elke televisieshow) en ‘picture-in-picture’ kijkmogelijkheden.