Het gaat goed met Gazoo, het Internet-portaal van het Japanse Toyota. De op twee na grootste autofabrikant ter wereld maakte gisteren bekend dat het grote plannen heeft met Gazoo.
Nu heeft het portaal 560 duizend geregistreerde gebruikers. Over drie jaar moeten dat er vier miljoen zijn. Tegen die tijd wil Toyota bovendien zo’n 5,7 miljard dollar omzet halen met e-commercie via Gazoo.
Met Gazoo is Toyota tot nu toe de enige Japanse autofabrikant die serieus gebruik probeert te maken van Internet. Bij de eigen dealers, maar ook in sommige winkelcentra staan speciale computers die toegang geven tot Gazoo. Daar is alles over Toyota te vinden, maar de klanten kunnen er sinds december ook virtueel winkelen en bijvoorbeeld muziek downloaden. Verder kunnen ze er met de speciale Toyota Credit Card geld opnemen.
Over drie jaar moeten er bij alle eigen dealers en in veel winkelcentra in totaal twintigduizend ‘publieke toegangen’ tot Gazoo zijn. Op zich zijn de mogelijkheden niet veel anders dan via een Internet-PC, maar Internet is nog niet echt doorgebroken in Japan: ongeveer een op de vijf Japanse huishoudens heeft een aansluiting, mede door de nog altijd hoge kosten. Multimedia-terminals op openbare plaatsen kunnen daarom een sleutel tot succes zijn.
Veel analisten vragen zich af of Toyota Gazoo wil verzelfstandigen. Tot voor kort zei het bedrijf daar niet aan te denken, maar op een persbijeenkomst gisteren luidde het commentaar dat daar op dit moment nog geen plannen voor zijn. Veel analisten geloven niet in een grote toekomst van Gazoo. Daarvoor zijn er te veel kapers op de kust, zo luidde gisteren het commentaar van analist Makoto Ueno van het Daiwa-onderzoeksinstituut. "Toyota kan zich beter beperken tot waar het goed in is: het maken en verkopen van auto’s.