In 2001 heeft meer dan de helft van de Amerikaanse en Europese huishoudens toegang tot Internet. Ruim een derde heeft in wel eens iets gekocht en een tiende deel zal zelfs hebben gebankierd of geïnvesteerd via het ‘World Wide Web’.
Dat concludeert Forrester Research in een nieuw rapport over toekomstige ontwikkelingen van Internet in de VS.
In het kader van het onderzoek ‘Benchmark Data Overview’ genaamd heeft het onderzoeksbureau negentig duizend Amerikaanse en Canadese huishoudens om informatie gevraagd. Ook werden zeventien duizend Europese consumenten bij dit onderzoek betrokken.
"Het jaar 2000 zal in onze herinneringen gelden als een jaar waarin we belangrijke psychologische drempels hebben overwonnen en technologieën die ooit als controversieel werden gezien nu de gewoonste zaak van de wereld zijn. De PC raakt zo langzamerhand net zo ingeburgerd als de stereo-installatie", aldus Patrick Callinan, analist bij Forrester Research. De Internetconsument van vandaag de dag maakt meer en intensiever gebruik van Internet dan voorheen. In 1999 werd in zes maanden tijd door slechts 13 procent van de Internetters een online product aangeschaft. Dit jaar gold dat over een periode van drie maanden 24 procent dit deed."
Toch is lang niet iedereen enthousiast over Internet. Nog steeds meent 16 procent van de huishoudens zonder computers dat deze apparaten te duur zijn. Ook zegt 55 procent geen PC nodig te hebben. Maar liefst 20 procent van alle huishoudens blijkt rond te komen van een laag inkomen en weinig opleiding te hebben genoten. De toekomstige groei van het online gebruik zal in de toekomst dan ook voornamelijk worden aangestuurd door de verbeterde mobiele toegankelijkheid buitenshuis.
Ondanks de enorme groei van elektronische handel, behoren email en het zoeken van informatie nog steeds tot de belangrijkste activiteiten op Internet. Alleen consumenten met twee tot drie jaar ervaring op Internet kopen producten, lezen kranten online en halen software en muziekbestanden op. Wel blijkt dat een toenemend aantal mensen gebruik maakt van ‘nieuwe’mogelijkheden zoals het boeken van vluchten, het handelen in aandelen, het betalen van rekeningen en.