Het valt voor een nieuwe gebruiker niet mee om de kwaliteit van een e-commercie-site vast te stellen, anders dan op een proefondervindelijke manier. Bizrate.com biedt faciliteiten waarmee de kwaliteit van e-commercie-sites zoals consumenten – zowel zakelijk als privé – deze ervaren, kan worden opgegeven.
Deze ervaringen zijn vervolgens weer beschikbaar voor andere consumenten die vooraf willen bekijken hoe een specifieke website scoort.
Bizrate.com is al enkele jaren bezig, maar concentreerde zich tot voor kort vooral op informatie over het prijsniveau van e-commercie-sites. Het bedrijf is dan ook oorspronkelijk van start gegaan als mechanisme om prijsvergelijkingen mogelijk te maken.
Inmiddels blijkt dat veel consumenten – in zowel het b2c- als het b2b-segment (business-to-consumer, business-to-business) belangstelling hebben voor meer dan alleen de prijs van de aangeboden producten of diensten. Met name de kwaliteit van afhandeling van een opdracht, de levering en bijvoorbeeld de mogelijkheden om verkeerd geleverde of defecte producten te kunnen retourneren, zijn onderwerpen die zich in een toenemende belangstelling mogen verheugen.
Het in Los Angeles gevestigde Bizrate.com registreert tegenwoordig dan ook een breder pakket aan gegevens over e-commercie-sites. Door een neutrale positie in te nemen tussen consumenten en aanbieders die via handelssites producten en diensten verkopen, hoopt deze website uit te groeien tot een soort Consumentenbond, die in de toekomst in staat moet zijn diensten als certificering en andere vormen van keurmerken beschikbaar te stellen.