Terwijl de toch al wat moeizaam geworden reputatie van Internet door de teloorgang van trendy online winkel http://Boo.com ongetwijfeld opnieuw een tik zal hebben opgelopen, blijkt uit Amerikaanse cijfers dat het vertrouwen van met name veel kleine ondernemers in het Web nog niet afneemt.
In korte tijd blijken kleine en middelgrote bedrijven een zeer belangrijke speler in de wereld van elektronische commercie te zijn geworden.
Uit een onlangs verschenen rapportage van onderzoeksbureau AMI-Partners blijkt dat het niveau van aankopen die het Amerikaanse mkb (midden- en klein bedrijf) doet een enorme groei doormaakt. Sinds 1998 zijn de aankopen zeer sterk gegroeid. Volgend jaar komen de bestedingen naar verwachting uit op 118 miljard dollar. In 1998 kwamen de online aankopen van het mkb uit op twee miljard dollar. Een jaar later lag dit bedrag reeds op 25 miljard dollar. Op een totaal van vijftien miljoen bedrijven verrichten reeds 2,8 miljoen ondernemingen online aankopen. Daarmee is het mkb in de Verenigde Staten een belangrijke motor achter online commercie geworden.
Verder blijkt uit hetzelfde onderzoek dat in 1999 reeds zeshonderdduizend Amerikaanse kleine bedrijven via een website producten of diensten verkopen. In 1998 lag dit aantal tweehonderdduizend lager.
Toch is het niet allemaal positief wat de onderzoekers te melden hebben. Zes van de tien mkb-ondernemers zouden het belang van Internet en e-commercie nog onvoldoende inzien. Er zou zelfs sprake zijn van een ‘ebacklash’. Deze wordt vooral veroorzaakt door zorgen over hoge kosten en complexe technologie. Ook het ontbreken van voldoende ondersteuning vanuit aanbieders speelt hierbij een belangrijke rol. Bovendien blijken veel mkb-ondernemers van mening dat hun producten of diensten niet geschikt zijn voor verkoop via het web.