Oracle is gisteren een guerrilla gestart tegen aartsrivaal Microsoft met de lancering van Internet File Server (IFS) voor Windows NT. IFS is een bestandsbeheersysteem dat los van een besturingssysteem 150 verschillende soorten bestanden, waaronder email-berichten, Word-bestanden en spreadsheets, kan opslaan.
Om het gebruik van het systeem te bevorderen heeft Oracle het systeem het uiterlijk van de Windows tool voor bestandsbeheer gegeven. Oracle verspreidt IFS via Internet.
Oracle heeft plannen om honderdduizenden klanten die gebruik maken van zijn databasesoftware 8i gratis toegang te verlenen tot de verleende service. Tegelijkertijd wil Oracle een nieuwe markt aanboren door bedrijven die zich de hoge kosten van het databasesysteem 8i niet kunnen veroorloven, toegang te geven tot IFS. Op deze manier wil het bedrijf op korte termijn 10 procent van de starters, waaronder dotcoms, aan zich binden. Klanten kunnen bedrijfsbestanden kopiëren naar de website en hoeven informatie niet meer lokaal op te slaan, daarmee het risico op verlies of beschadiging verkleinend. Bovendien geeft IFS de gebruikers alle voordelen van een database, zoals zoekfuncties, versiebeheer, en betere veiligheid. Oracle zegt deze service binnen enkele maanden klaar te hebben voor gebruik.
De website van IFS doet sinds een maand ook dienst als een ontwikkelomgeving voor het ontwerpen van niet-Microsoft programma-interfaces (api’s). De meeste ontwikkelaars maken interfaces om systemen te koppelen aan Windows. Oracle heeft systemen van 75 klanten in huis, waarvoor het graag api’s ontwikkeld wil zien. Ongeveer 63 duizend ontwikkelaars gebruikten het IFS de afgelopen maand.
Het IFS is een stap in Oracle�s streven om een dominante leverancier te worden van Internet-gerelateerde software en op deze manier Microsoft in te halen als grootste softwarebedrijf. Financieel gaat het het bedrijf voor de wind. Investeerders hebben de stap van Oracle om in de uitgaven te snijden door gebruik te maken van Internet en tegelijkertijd de omzet te verhogen door meer e-commercie-software te verkopen aan grote bedrijven toegejuicht. Het aandeel is in een jaar tijd vier keer zoveel waard geworden. De winst over het eerste kwartaal bedroeg 31 procent, tegenover 20 procent over dezelfde periode vorig jaar.