PC-fabrikanten proberen te ontkomen aan de trend van prijsdruk en marge-erosie door niet alleen hun verkoop via Internet te laten verlopen, maar ook hun inkoop. Twee grote initiatieven op dit gebied zijn reeds in ontwikkeling.
De eerste is afkomstig van twaalf hardware-producenten onder aanvoering van Compaq, Hewlett-Packard en Gateway. De tweede is een samenwerking tussen IBM en negen andere IT-bedrijven.
De groep van twaalf omvat verder nog AMD, Hitachi, Infineon, Samsung, Western Digital, NEC, Quantum, SCI Systems en Solectron. Deze leveranciers van PC’s en PC-componenten hebben hun plannen reeds onthuld. De gezamenlijke online-marktplaats opent over drie maanden de deuren en is dan ook toegankelijk voor andere IT-bedrijven. De twaalf hebben voor hun online-markt een apart bedrijf in het leven geroepen, The High-Tech Exchange (http://www.ehitex.com/), waarin zij elk honderd miljoen dollar pompen.
De groep van twaalf heeft ook IBM benaderd om te participeren, maar dat wil een eigen koers varen. IBM zet zijn intenties later deze maand uiteen en werkt samen met negen vooralsnog onbekende partners aan een eigen ‘e-markt’. Analisten menen echter dat de twee marktplaatsen in de praktijk toch wel zullen samenwerken. Het achterliggende idee is namelijk het bundelen van de krachten voor de inkoop van componenten.
Alle betrokken bedrijven verwachten grote kostenbesparingen te behalen, onder meer door beter beheer van de voorraden en de toeleveringsketen. Daardoor moeten ook de afnameprognoses en de productieplanning beter verlopen.
Optimistische onderzoeksbureaus, waaronder Forrester Research, schatten dat de omzet in elektronische bedrijfshandel in computercomponenten de komende paar jaar toeneemt tot zeshonderd miljard dollar. Het streven is die handelsvorm zo efficiënt mogelijk te laten verlopen om daarmee de krimpende marges op de verkoop van PC’s vanaf de productiekant weer wat lucht te geven.
Sceptici manen echter tot voorzichtigheid. Veel bedrijven die zich inlaten met e-handel doen dat te snel. De oorzaak daarvan is druk vanuit de markt, dan wel vanuit het eigen winststreven. Sun-president Scott McNealy bijvoorbeeld meent dat bedrijven die hun e-handel met andere ondernemingen uitbesteden zich teveel overleveren aan de externe organisaties die de online-marktplaatsen beheren.