Lucent Technologies, de Amerikaanse producent van netwerkcomponenten, neemt het product Primetime van Blue Pumpkin Software op in de eigen crm-software (customer relationship management).
Deze stap lijkt een aanval op crm-specialist Siebel, die nu deze markt domineert. Lucent volgt daarmee de strategie van concurrent Nortel Networks, die onlangs ook Primetime integreerde in zijn crm-product.
Crm levert op dit moment de sterkste groei binnen de IT-markt. Veel bedrijven stellen in hun nieuwe marketingstrategie de klant centraal in plaats van het product, zoals vroeger. Doordat de bestaande IT-infrastructuur vaak niet berekend is op deze nieuwe strategie, komt de huidige groei in IT-investeringen voor een groot deel op het conto van crm-software. Bedrijven als Lucent en Nortel staan te springen om een graantje mee te pikken van deze sterk groeiende markt. Ook het Nederlandse Baan heeft enige tijd veel toekomst gezien in software voor klantenbeheer. De erp-leverancier slachtte de kip met gouden eieren echter door alle crm-activiteiten onder te brengen bij dochter Aurum.
Met het softwareproduct Primetime kan de Lucent-gebruiker de invloed van de bezettingsgraad op de prestaties van callcenters in kaart brengen. Via zoekopdrachten in logs over meerdere kanalen binnen callcenters kunnen voorspellingen gedaan worden over de impact van veranderingen in de bezetting. Lucent gaat Primetime later dit jaar verkopen via zijn netwerkdistributiekanaal.
De uitbreiding van de crm-software met Primetime geeft Lucent net als het Canadese Nortel meer smoel om de strijd met crm-specialist Siebel aan te gaan. Klanten zien de beide bedrijven niet als echte crm-producenten, terwijl dat met Siebel wel het geval is. De alliantie met Lucent geeft het product van Blue Pumpkin ook een extra duwtje in de rug.