De grenzen tussen de ‘oude’ en de ‘nieuwe’ economie vervagen langzaam maar zeker. America Online heeft na de eerdere megadeal met Time Warner een marketing samenwerking gesloten met Coca Cola. Met de samenwerking, die vooralsnog twee jaar zal duren, is een bedrag gemoeid van 64 miljoen dollar.
AOL heeft al eerder de intentie aangegeven dat het graag samenwerkingsverbanden wil aangaan met prominente ondernemingen uit sectoren als de handel, automobielindustrie en consumentengoederen. In het licht daarvan moet ook de overeenkomst met Coca Cola voor de ontwikkeling van online en offline marketingprogramma’s worden gezien.
Voor Coca Cola betekent de samenwerking dat het zich nadrukkelijker via Internet aan zijn klanten kan presenteren en zijn producten effectiever kan marketen op lokale markten. America Online komt met de samenwerking in de positie dat het met de marketingkennis van Coca Cola een wereldwijd klantenbestand voor zich kan winnen.
Coca Cola betaalt America Online een bedrag van 24 miljoen dollar om toegang te krijgen tot de Internet-diensten van AOL. Beide bedrijven zullen elk twintig miljoen dollar steken in de ontwikkeling van marketingprogramma’s. Volgens zegslieden bestaat de kans dat de samenwerking wordt uitgebouwd naar drie jaar.