Vijf chemiegiganten gaan samenwerken in een online-markt voor gietplastics. De Duitse concerns BASF, Bayer en Celanese en de Amerikaanse giganten Dow en Dupont investeren in totaal 50 miljoen dollar in een onafhankelijke onderneming die kunsthars en andere bulkproducten gaat verkopen.
De samenwerking is een antwoord op het toenemende aantal initiatieven voor elektronische handel, zoals Chemconnect, die vooral tot doel hebben om zo goedkoop mogelijk chemieproducten te leveren. Dow heeft met Myacount@Dow en Rooster.com al sites voor agribusiness. BASF wil de helft van zijn zaken in 2004 via Internet afhandelen, heeft het bedrijf laten weten.
Topman Bill Ray van de plasticsdivisie van Dow verwacht dat de electronische markt ‘substantiële kostenvoordelen’ zal geven voor kopers en verkopers, maar hij wilde geen concrete getallen noemen. De samenwerking wordt min of meer afgedwongen door de markt, zei hij. Geen van de vijf bedrijven is volgens hem groot genoeg om de elektronische handel in zijn eentje op te zetten. "Als je niet minstens driekwart van de kopers aan je kunt binden, overleef je niet", aldus Ray.
Een analist van de Duitse Commerzbank noemt de gezamenlijke onderneming een logische stap om de kosten te drukken, maar voegde er direct aan toe dat niet te voorspellen valt of en in hoeverre het intitiatief een succes wordt. Voordat de vijf bedrijven echt van start kunnen gaan, moeten ze nog de anti-trust autoriteiten in Brussel en Washington ervan zien te overtuigen dat ze geen kartel gaan vormen in de markt voor spuitplastics, die goed is voor een omzet van 50 miljard dollar per jaar.