Nadat recentelijk Microsoft bekend maakte het marktleiderschap van Oracle te willen aanvallen op het gebied van online zakelijke transacties in de business-to-business-markt (B2B), stelt IBM nu hetzelfde te willen doen.
Big Blue wil binnen twee maanden een eigen e-handelsplatform in het leven roepen en daarvoor tegelijk een softwarepakket op de markt brengen. Het bedrijf ontwikkelt een heel pakket aan applicaties voor elektronische, zakelijke transacties en zal dat bundelen met zijn Websphere applicatieserver, ontwikkeltools en de database DB2. Met het nieuwe product, dat nog geen naam heeft, mikt IBM duidelijk op de B2B-markt. Daarvoor breidt het concern de functionaliteiten van zijn business-to-consumer-platform en de recent geïntroduceerde Websphere-producten voor aanbieders van applicatie- en Internet-diensten uit met zaken die specifiek gewenst zijn voor B2B-activiteiten. Het gaat dan om dingen als veiling-bij-afslag, request-for-price, request-for-information en algoritmes voor de ontwikkeling van uitwisselingsplatforms voor de ruimtevaart- en militaire industrie.