Andersen Consulting wil een barrière opwerpen tegen een verdere uittocht van medewerkers. Topman Joe Forehand sprak in dit verband al van een ‘war for talent’: de strijd tussen consultancybureaus en dotcom-bedrijven om gekwalificeerd personeel.
"We merken dat er wereldwijd een verloop is van medewerkers die naar Internet-starters vertrekken", zegt Hendrik Jan Blom, countrymanager Nederland. "Vooral in Californië is het probleem levensgroot. In Nederland is het nog niet aan de orde – we hebben een normaal verloop van ruim 10 procent op circa 725 medewerkers – maar we willen het wel voorkomen." Het IT-consultancykantoor neemt daarom twee maatregelen om zijn aantrekkelijkheid als werkgever te vergroten.
De eerste maatregel is het veel sneller benoemen van partners (mede-eigenaar van de firma, die geen salaris meer krijgt maar een percentage van de winst). Zo’n traject duurt nu doorgaans veertien jaar, waarbij aspecten als ervaring, geboekte successen en ondernemerskwaliteiten de doorslag geven. Blom: "Wereldwijd tellen we 1300 partners. Daar moeten dit jaar zo’n duizend bijkomen. In Nederland hebben we dertien partners. Dat aantal moet ook ongeveer verdubbelen."
Ten tweede laat het bureau medewerkers meedelen in de opbrengst van het eind vorig jaar opgerichte Internet-fonds AC Ventures. Dit fonds beschikt over een budget van één miljard over vijf jaar, waarbij de consultant ieder jaar tweehonderd miljoen dollar in Internet-bedrijven steekt. De opbrengsten worden via een aandelenconstructie – eUnits genaamd – verdeeld over het personeel.
"Gezien de ervaring die Andersen Consulting heeft met fondsen en de verspreidheid van de investeringen over talloze starters, bestaat er veel minder risico dan wanneer medewerkers zelf gaan investeren", stelt Blom. Als tweede voordeel van deze bonusregeling claimt hij dat Andersen Consulting met zijn IT-investeringen doorgaans beter presteert dan een durfkapitalist op afstand, omdat het de sector beter kent.