Novell wil voortaan gezien worden als dé leverancier van directory-software en -diensten aan dotcom-bedrijven en virtuele organisaties. Jarenlang gold het bedrijf als toonaangevend in de markt van de netwerkbeheersoftware.
Daar lijkt het echter het slachtoffer te worden van de wet van de remmende voorsprong. De nieuwe technologische- en markt-strategie, die de onderneming ontvouwde op haar jaarlijkse gebruikersbijeenkomst Brainshare, is gericht op de Internet-economie.
Die strategie heeft Novell de naam ‘One Net’ gegeven. De doelstelling is universele toegang tot Internet en de bijbehorende software en diensten, ongeacht locatie of platform. De onderliggende technologische infrastructuur heeft de naam ‘Denim’ gekregen. Daarmee mikt Novell geheel op XML en Javabeans. De programmeertaal C is volgens de onderneming volledig achterhaald. Novell zegt ervan uit te gaan dat op termijn meer gebruik wordt gemaakt van Denim dan van Windows.
De financiële markt lijkt echter nog niet overtuigd van de nieuwe Novell-strategie. De aandelenkoers daalde na de aankondigingen op Brainshare 2000 met ruim 4,5 procent.
Daar kon een nieuwe samenwerking met IBM weinig meer aan veranderen. Big Blue maakte op Brainshare 2000 bekend een serie servers op de markt te brengen waarop Novells Netware-software geïnstalleerd is. De servers zijn met name bedoeld voor de snelgroeiende Internet-hulpmiddelenmarkt. IBM’s eerste Intel-gebaseerdeweb-caching server, de Netfinity Internet Caching Server, wordt binnenkort geleverd met Novells Internet Caching System erop geïnstalleerd.