Onder het motto ‘hand in hand kameraden’ heeft de Europese Unie na de zogeheten ‘dotcom-top’ in Lissabon het startsein gegeven voor een gezamenlijke Internet-strategie. Doel: Europa moet als kennis-economie de nummer 1 worden in e-commercie.
De ambitieuze resolutie vormde het resultaat van een tweedaagse conferentie. Ondanks kanttekeningen vanuit onder andere Franse hoek, hebben regeringsleiders toch ingestemd met een aantal concrete doelstellingen. Eén daarvan is de constructie van een juridisch kader voor de verdere ontwikkeling van e-commercie. De EU wil verder het gebruik van Internet stimuleren door lokale netwerken voor eind dit jaar gemakkelijker toegankelijk te maken voor de concurrentie. Daarnaast wil de Unie dat voor eind 2001 ook de lokale telecommarkten toegankelijker zijn geworden. Voordeel van de maatregelen is dat door de toenemende concurrentie de prijzen zullen dalen. Daardoor zijn nieuwe Internet-services sneller te introduceren, en zullen bedrijven en huishoudens sneller kunnen en willen worden aangesloten.
Met de aangekondigde maatregelen wil de Europese Unie op gelijke voet komen te staan met de Verenigde Staten wat betreft e-commercie. Tegelijkertijd denkt de EU hiermee twintig miljoen nieuwe banen te kunnen scheppen. Bovendien wil de EU met de overeenkomst bereiken dat Europa zijn leidende positie in technologie-sectoren als de mobiele telecom kan behouden.
Tijdens de top in Portugal hebben de Europese regeringsleiders ook de nodige aandacht besteed aan het kwakkelende computeronderwijs. Voor eind 2001 willen ze dat alle scholen in de EU toegang hebben tot Internet en multimedia-diensten. Bovendien moeten een jaar later alle leraren de finesses van Internet kennen.